Peter Stormare

peter stormare

Peter Stormare – från svensk skådespelare till internationell stjärna

Peter Stormare är en svensk skådespelare, regissör och musiker som har gjort sig känd både i Sverige och internationellt för sina mångsidiga roller inom film och TV. Med sin unika närvaro och talang för att spela karaktärer med djup och intensitet har han blivit en eftertraktad skådespelare i Hollywood, samtidigt som han behåller starka band till den svenska filmindustrin.

Tidiga år och karriärstart

Peter Stormare, föddes som Rolf Peter Ingvar Storm den 27 augusti 1953 i Kumla, Sverige, och växte upp i Arbrå. Hans intresse för skådespeleri började tidigt och efter att ha studerat vid Dramatiska Institutet i Stockholm, började han sin karriär på Kungliga Dramatiska Teatern (Dramaten). Där arbetade han under flera år och utvecklade sin talang på scenen under ledning av regissörer som Ingmar Bergman, en av Sveriges mest berömda filmskapare.

Det var under denna tid som han tog namnet Peter Stormare för att undvika förväxling med en annan svensk skådespelare med ett liknande namn. Stormares talang och mångsidighet på scenen fick honom att snart bli en framstående aktör i Sverige, men hans ambitioner sträckte sig längre än de svenska scenerna.

Internationellt genombrott med Fargo

Stormares stora internationella genombrott kom 1996 med bröderna Coens film Fargo, där han spelade den tystlåtne men brutale yrkesmördaren Gaear Grimsrud. Hans oförglömliga insats i Fargo, där han lyckades skapa en intensiv och obehaglig karaktär med minimala ord, cementerade hans rykte som en skicklig karaktärsskådespelare. Rollen i Fargo blev en vändpunkt i hans karriär och öppnade dörrar för honom till Hollywood.

Roller i Hollywood

Efter succén med Fargo blev Peter Stormare ett välkänt ansikte i internationell film. Han fick ofta roller som skurk eller mystiska karaktärer i Hollywood-produktioner. Några av hans mest kända roller inkluderar:

  • John Abruzzi i TV-serien Prison Break (2005–2007), där han spelar en hänsynslös maffiaboss och fånge.
  • Lev Andropov, en excentrisk rysk astronaut i Armageddon (1998), en av de mest populära katastroffilmerna på 90-talet.
  • Satan i Constantine (2005), där hans gestaltning av en elegant men skrämmande djävul blev ett av filmens mest minnesvärda ögonblick.

Trots att han ofta spelar skurkar eller excentriska karaktärer, visar Stormare en enorm bredd i sitt skådespeleri. Han har medverkat i allt från actionfilmer till dramatiska roller och komedier, och har bevisat att han behärskar alla genrer med samma intensitet och engagemang.

Stormares samarbete med Ingmar Bergman

Stormare är kanske mest stolt över sitt samarbete med Ingmar Bergman under sina år på Dramaten. Han betraktar Bergman som en mentor och arbetade med honom i flera teateruppsättningar och filmproduktioner. Bergman gav Stormare en förståelse för film- och teatervärlden som skulle forma honom för resten av karriären. Genom sitt arbete med Bergman blev Stormare djupt involverad i den svenska filmtraditionen och kulturen, även om han senare tog sitt stora kliv över Atlanten till Hollywood.

Intressant fakta om Peter Stormare

  • Stormare är inte bara skådespelare utan även musiker. Han spelar i bandet Blonde From Fargo och har släppt flera album. Hans passion för musik är en stor del av hans liv, och han har också samarbetat med andra musiker och artister.
  • Han har en fascination för det paranormala och har berättat i flera intervjuer om sina upplevelser av övernaturliga fenomen.
  • Stormare driver ett eget filmproduktionsbolag som heter Stormare Film, och har också arbetat som regissör för flera mindre projekt.
  • Förutom sin skådespelarkarriär är han även röstskådespelare och har lånat ut sin röst till flera animerade filmer och videospel, inklusive rollen som Dracula i den animerade filmen Hotel Transylvania 2.

Peter Stormare som regissör och producent

Utöver sin skådespelarkarriär har Peter Stormare även tagit klivet in i filmproduktion och regi. Han har regisserat och producerat flera mindre projekt, både i Sverige och internationellt. Hans produktionsbolag Stormare Film arbetar med att utveckla filmprojekt där han ofta har ett kreativt inflytande, vilket ger honom möjlighet att fortsätta utforska olika berättartekniker och genrer.

En global skådespelare med svenska rötter

Trots sin globala framgång har Peter Stormare alltid behållit en stark koppling till sitt svenska ursprung. Han har återvänt till Sverige för att arbeta med svenska filmer och TV-produktioner och förblir en viktig figur inom svensk kultur. Hans förmåga att balansera en karriär i både Sverige och internationellt har gjort honom till en av de mest respekterade svenska skådespelarna på den internationella scenen.

Sammanfattning av Peter Stormares karriär

Peter Stormare har med sin mångsidighet och intensitet blivit en av Sveriges mest framstående och internationellt erkända skådespelare. Från Fargo till Prison Break och från Hollywood-filmer till svenska produktioner, har han visat att han kan hantera alla typer av roller. Med sitt arbete som regissör och producent fortsätter han att utforska nya kreativa möjligheter, vilket gör honom till en kraft att räkna med inom både svensk och internationell film.

The Pirate Bay

The Pirate Bay är en film baserad på den verkliga historien om tre unga svenska killar som skapade världens största fildelningssajt. Filmen handlar om deras resa, från att vara pionjärer inom fildelning till att hamna i en internationell rättsstrid med hela Hollywood som deras motståndare. The Pirate Bay blev snabbt ett symboliskt slagfält för kampen mellan den nya digitala tidsåldern och den traditionella underhållningsindustrin.

the-pirate-bay

Handlingen i The Pirate Bay

Filmen följer grundarna av The Pirate BayGottfrid Svartholm, Fredrik Neij, och Peter Sunde – tre unga tekniker och aktivister som 2003 startade vad som skulle bli den mest ökända fildelningssajten i världen. Med en enkel plattform gjorde de det möjligt för människor att enkelt dela och ladda ner musik, filmer och andra digitala filer utan att betala för dem.

Det som började som en liten svensk hemsida växte snabbt till en global plattform med miljontals användare. Men framgången kom till ett högt pris. När Hollywood och musikindustrin insåg att deras gamla affärsmodeller höll på att förstöras av fildelningen, började de sätta press på rättsliga myndigheter att stänga ner sajten och straffa dess skapare. Filmen skildrar den intensiva rättsprocessen där The Pirate Bay-grundarna möter internationella storföretag och tvingas försvara sin syn på internetfrihet och delning.

En symbol för digital frihet och piratkopiering

The Pirate Bay är mer än bara en film om tre unga killar som skapade en hemsida. Det är en djupgående reflektion över de stora förändringar som internet har medfört för musik- och filmindustrin, samt hur teknologi kan utmana etablerade maktstrukturer. För många blev The Pirate Bay en symbol för kampen om internetfrihet och rätten att dela information utan begränsningar. Samtidigt var sidan också en plattform för piratkopiering, vilket gjorde den till en kontroversiell fråga, både lagligt och moraliskt.

Hollywood och musikindustrin hävdade att The Pirate Bay och dess användare orsakade miljardförluster genom att sprida upphovsrättsskyddat material utan tillstånd. På andra sidan argumenterade grundarna för att de bara tillhandahöll en teknisk plattform för delning och inte ansvarade för vad användarna laddade upp eller laddade ner.

En internationell rättsprocess

Rättsprocessen mot grundarna av The Pirate Bay var en av de största och mest mediebevakade rättegångarna om upphovsrättsbrott i modern tid. Filmen skildrar hur grundarna, som i början såg sin skapelse som ett banbrytande tekniskt projekt, snart fick konfrontera en rättslig mardröm. Hollywoods stora filmstudios, musikindustrin och till och med amerikanska regeringen satte stor press på den svenska regeringen att stänga ner The Pirate Bay och åtala grundarna.

Rättegången blev ett globalt fenomen och uppmärksammades av både medier och allmänheten, där många såg det som en strid mellan en ny generation som ville ha fri tillgång till information och en gammal industri som kämpade för att bevara sina intäktsmodeller.

Intressant fakta om The Pirate Bay

  • The Pirate Bay grundades 2003 och växte snabbt till en av världens mest populära fildelningssajter, med miljontals användare dagligen.
  • Trots flera försök att stänga ner sajten genom åren, inklusive polistillslag och rättsliga åtgärder, fortsätter The Pirate Bay att existera på olika domäner och servrar runt om i världen.
  • Rättegången mot Fredrik Neij, Gottfrid Svartholm och Peter Sunde slutade med att de dömdes till fängelsestraff och miljonböter för upphovsrättsbrott.
  • The Pirate Bay blev en symbol för den globala piratrörelsen och inspirerade framväxten av politiska partier som Piratpartiet, som förespråkar internetfrihet och reformering av upphovsrättslagar.
  • Filmen visar också hur tekniken som användes av The Pirate Bay, den så kallade BitTorrent-protokollet, revolutionerade sättet människor delar filer på internet. BitTorrent används än idag för laglig fildelning, trots sin koppling till piratkopiering.

Efterdyningar och The Pirate Bays arv

Efter rättsprocessen tvingades grundarna av The Pirate Bay att gå under jorden eller avtjäna sina straff, men sajten levde vidare, driven av olika andra personer och organisationer. Trots flera försök från myndigheter runt om i världen att stänga ner The Pirate Bay, fortsätter sajten att existera och har fått en nästan mytisk status bland anhängare av internetfrihet.

The Pirate Bays historia har också gett upphov till flera dokumentärfilmer och diskussioner om hur lagar måste förändras i en digital tidsålder. Även om filmen The Pirate Bay skildrar en specifik tidsperiod, är dess tema kring teknologi, frihet och rättvisa fortfarande lika aktuella idag.

The Pirate Bays påverkan på internetkulturen

The Pirate Bay förändrade hur människor ser på upphovsrätt och delning av digitala filer. För vissa är det ett symboliskt monument för kampen om ett fritt och öppet internet. För andra representerar det ett hot mot kreativitet och upphovsrätt. Oavsett vilket perspektiv man har, kan ingen förneka den djupa inverkan som The Pirate Bay har haft på internetkulturen och upphovsrättsdebatten.

Filmen erbjuder inte bara en spännande berättelse om tekniska framsteg och juridiska strider, utan också en djupare förståelse för de moraliska och etiska frågor som uppstår i en tid där digital information är så lättillgänglig och delningsbar.

Zozo

Zozo, regisserad av Josef Fares, är en svensk film som hade biopremiär den 9 september 2005. Filmen är en dramatisk skildring av en ung libanesisk pojke som tvingas lämna sitt hemland och börja ett nytt liv i Sverige efter att kriget i Beirut brutit ut. Filmen är både en personlig och universell berättelse om förlust, överlevnad och hopp, och har blivit hyllad för sitt känslomässiga djup och starka skådespelarinsatser.

Zozo

Handling

Zozo är en ung pojke som växer upp i det krigsdrabbade Beirut i Libanon. Trots att kriget rasar runt honom, lever han ett relativt normalt liv med skola och kompisar. Zozo försöker hålla fast vid sin barndom och de små glädjeämnena i sin vardag, men när kriget plötsligt drabbar hans familj på ett personligt plan, blir han tvungen att fly. Hans enda utväg är att ta sig till Sverige, ett land han vet väldigt lite om.

I Sverige möter Zozo en helt ny verklighet. Det nya landet är främmande och olikt allt han känner till, och han tvingas anpassa sig till både en ny kultur och ett nytt språk, samtidigt som han försöker bearbeta de trauman han upplevt under sin flykt. Berättelsen handlar om Zozos kamp för att skapa sig ett nytt liv, finna sin plats i det nya landet och hantera den sorg och ensamhet som följt honom från hemlandet.

Om filmen

Zozo är regisserad av Josef Fares, som tidigare hade gjort sig ett namn med den komiska succén Jalla Jalla. Men i Zozo visar Fares en annan sida av sitt filmskapande genom att skildra en djupare och mörkare berättelse. Filmen producerades av Memfis Film, och inspelningarna började i slutet av augusti 2004 i Trollhättan, Sverige, innan produktionen fortsatte i Beirut, Libanon.

Den visuella och känslomässiga kontrasten mellan de två länderna är tydlig i filmen. Inspelningarna i Karlstorp, Trollhättan, ger en realistisk bild av det svenska vardagslivet, medan scenerna från Beirut är intensiva och dramatiska, vilket förstärker Zozos känsla av alienation och förvirring när han försöker navigera den nya verkligheten.

Skådespelare och karaktärer

I huvudrollen som Zozo ser vi Imad Creidi, en ung skådespelare som gjorde ett starkt intryck i sin filmdebut. Hans porträtt av en pojke som tvingas växa upp alltför snabbt, och hans sårbarhet och mod, bär filmen och gör den djupt berörande.

Antoinette Turk spelar Rita, en av Zozos närmaste vänner i Libanon, och deras relation är en viktig del av berättelsen innan Zozo tvingas lämna sitt hemland. Viktor Axelsson spelar Leo, en pojke som Zozo träffar i Sverige och som hjälper honom att anpassa sig till det nya livet. Andra viktiga roller spelas av Elias Gergi som Zozos farfar, Carmen Lebbos som Zozos mamma, och Charbel Iskandar som Zozos pappa.

Intressant fakta om Zozo

  • Josef Fares inspirerades av sina egna erfarenheter av att fly från krigets Libanon till Sverige som barn. Detta gör filmen personligt viktig för honom och speglar hans egna känslor av att vara en främling i ett nytt land.
  • Filmen nominerades till Sveriges bidrag till Oscar för bästa utländska film men blev inte en av de slutliga nominerade. Trots detta fick filmen stor internationell uppmärksamhet.
  • Filmens inspelningar i Beirut var en utmaning, eftersom krigets spår fortfarande fanns kvar i staden, vilket bidrog till filmens realistiska och autentiska skildring av miljön.
  • Zozo är inte bara en berättelse om krig och flykt, utan också om vänskap, hopp och förmågan att övervinna svårigheter. Detta gör den till en universell berättelse som berör publik över hela världen.

Filmen och dess påverkan

Zozo är mer än bara en film om en pojkes flykt från krig. Den utforskar också teman som kulturell identitet, främlingskap, och integration. Den visar hur svårt det kan vara att lämna sitt hemland och anpassa sig till ett nytt samhälle, särskilt som barn. Genom Zozo får vi följa en resa av personligt växande, där han lär sig att hitta sin plats i en ny värld utan att glömma sina rötter.

Filmen har fått mycket beröm för sin trovärdiga och känslomässiga skildring av flyktingskap och är ett viktigt bidrag till svensk film. Zozo har visats på flera internationella filmfestivaler och har prisats för sin starka regi, skådespeleri och sin förmåga att beröra känsliga ämnen på ett empatiskt och respektfullt sätt.

Zozo är en film som lyfter fram en viktig fråga som är högaktuell i dagens samhälle – hur vi behandlar de som tvingas fly och söka skydd i andra länder. Filmen fungerar som en påminnelse om att bakom varje nykomling finns en personlig berättelse fylld av både sorg och hopp.

Kanalkungens hemlighet

Kanalkungens hemlighet är en svensk film som kombinerar action, äventyr och historia i en spännande berättelse som utforskar hemligheter från det förflutna. Filmen har fångat publikens uppmärksamhet med sin blandning av mystik och dramatik och har blivit en uppskattad del av den svenska filmkulturen. Denna film tar med åskådarna på en resa genom Sveriges kanaler och natur, där både äventyr och gåtor väntar runt varje hörn.

Kanalkungens hemlighet

Handlingen i Kanalkungens hemlighet

Berättelsen kretsar kring Fredrik, en ung man som upptäcker en mystisk karta gömd i en gammal familjeägd stuga. Kartan tros leda till en gömd skatt som sägs ha försvunnit för flera hundra år sedan under kanalbyggenas tid i Sverige. Samtidigt som Fredrik gräver djupare i sin familjs förflutna och den mystiska ”kanalkungen”, dras han in i ett farligt äventyr fyllt med intriger, hemligheter och fiender som är ute efter samma skatt.

Med hjälp av sina vänner följer Fredrik kartans ledtrådar, vilket tar dem på en resa längs Sveriges kanaler och historiska platser, där de måste övervinna både naturliga hinder och farliga rivaler. Genom att kombinera historia med action, vävs Sveriges rika kanalhistoria samman med en modern berättelse om skattjakt, vilket ger filmen en unik twist.

Kanalkungens historiska bakgrund

Den ”kanalkung” som titeln syftar på tros vara inspirerad av de stora män som låg bakom Sveriges kanalsystem, främst Baltzar von Platen, ingenjören som ansvarade för byggandet av Göta kanal under 1800-talet. Göta kanal är en av Sveriges mest berömda ingenjörsbedrifter, och filmen använder detta historiska verk som bakgrund till den fiktiva skattjakten.

Genom att väva in verkliga historiska element, som kanalernas betydelse för Sveriges industriella utveckling, skapar Kanalkungens hemlighet en spännande koppling mellan det förflutna och nuet, där historiska monument och platser får liv på ett nytt sätt genom filmens äventyrliga handling.

Spänning och äventyr i svensk natur

En av filmens mest lockande aspekter är dess användning av den svenska naturen och de imponerande miljöer som finns längs Sveriges kanaler. Genom att filma på platser som Göta kanal, Dalslands kanal och andra historiska vattenvägar, ger filmen tittarna en unik inblick i Sveriges vackra landskap och kanalernas betydelsefulla historia.

Filmens regi och foto lyfter fram det dramatiska i Sveriges skogar, sjöar och kanaler, där vacker natur blir en central del av handlingen. Den svenska miljön fungerar inte bara som bakgrund utan spelar en aktiv roll i berättelsen, där karaktärerna måste navigera genom vattenleder och övervinna hinder som speglar Sveriges mäktiga natur.

Intressant fakta om Kanalkungens hemlighet

  • Göta kanal, som filmen delvis inspirerats av, är ett av Sveriges största byggnadsprojekt genom tiderna. Kanalen byggdes mellan 1810 och 1832 och är över 190 kilometer lång.
  • Skatten i filmen är fiktiv, men liknande historier om försvunna skatter och hemliga kartor har funnits i svenska folksägner i århundraden.
  • Filmens inspelningsplatser inkluderar verkliga platser längs Dalslands kanal och Södertälje kanal, vilket ger filmen en autentisk atmosfär.
  • Baltzar von Platen, den verkliga kanalkungen, hedras i filmen genom en karaktär som bär hans namn och har en central roll i att förklara historien bakom kanalerna.

Filmens action och karaktärer

Kanalkungens hemlighet bjuder på en dynamisk blandning av äventyr och action, där karaktärerna ofta hamnar i intensiva situationer, allt från båtturer genom svåra vattenvägar till dramatiska konfrontationer med rivaler som jagar samma skatt. Fredrik, filmens huvudperson, växer genom berättelsen från en vanlig ung man till en driven äventyrare som tvingas fatta svåra beslut och övervinna sina egna rädslor.

Bland de andra karaktärerna finns hans vänner, som erbjuder både komiska inslag och oväntade hjältemodiga handlingar, samt antagonister som ställer till problem längs vägen. Filmen lyckas balansera spänning med känslomässigt djup, där vänskap, mod och förtroende står i centrum.

Filmens mottagande och påverkan

Kanalkungens hemlighet har blivit uppskattad för sin unika blandning av äventyr, historia och svensk natur, vilket gör den till en frisk fläkt inom svensk film. Genom att fokusera på ett historiskt tema med koppling till Sveriges kanalbyggande, har filmen lockat både äldre och yngre publik. Kritiker har särskilt lyft fram filmens visuella skönhet och hur den fångar den svenska naturen på ett imponerande sätt.

Trots att svensk film sällan rör sig inom äventyrsgenren, har Kanalkungens hemlighet lyckats etablera sig som ett unikt tillskott till landets filmutbud. Den blandar action, historia och mystik på ett sätt som tilltalar både de som älskar klassiska skattjakter och de som är intresserade av svensk historia.

En svensk äventyrsfilm med djup

Kanalkungens hemlighet visar att svensk film kan göra mer än drama och komedi – den kan också leverera högkvalitativa äventyr som står sig på den internationella scenen. Med sin starka koppling till den svenska historien, de vackra miljöerna och spännande handlingen, är filmen ett måste för alla som älskar action, äventyr och mystik.

Låt den rätte komma in

Låt den rätte komma in är en svensk vampyrfilm som släpptes 2008, regisserad av Tomas Alfredson och baserad på romanen med samma namn av John Ajvide Lindqvist. Filmen fick omedelbar uppmärksamhet för sitt unika sätt att blanda vampyrgenren med en djupt emotionell och mänsklig berättelse om ensamhet, vänskap och utanförskap. Den har hyllats internationellt och ses idag som en modern klassiker inom både skräck och svensk film.

Låt den rätte komma in

En unik berättelse om ensamhet och vänskap

Handlingen utspelar sig i en förort till Stockholm på 1980-talet, där den 12-årige Oskar (spelad av Kåre Hedebrant) bor. Oskar är en mobbad och ensam pojke, vars liv förändras när han träffar Eli (spelad av Lina Leandersson), en mystisk och till synes lika ensam flicka som nyligen har flyttat in i hans bostadsområde. Det dröjer inte länge innan Oskar inser att Eli är allt annat än en vanlig flicka – hon är en vampyr.

Trots Elis mörka hemlighet, utvecklar de två en djup vänskap som kretsar kring deras gemensamma känsla av utanförskap. Filmen kombinerar den klassiska vampyrmytologin med en gripande skildring av barnens komplicerade och ensamma liv, och den behandlar ämnen som vänskap, hämnd och längtan efter tillhörighet.

Vampyrgenrens intåg i svensk film

Svensk film har inte ofta rört sig inom skräckgenren, men Låt den rätte komma in lyckades med att ta ett klassiskt skräcktema – vampyrer – och ge det en svensk twist. Istället för att följa den traditionella amerikanska eller gotiska vampyrmytologin, placerar filmen vampyren Eli i en kylig, grå förortsmiljö, där det dystra landskapet speglar de emotionella tillstånd som både Oskar och Eli befinner sig i.

Genom att kombinera vampyrens fysiska hunger med människans känslomässiga hunger efter kärlek och tillhörighet, skapar filmen en rik och djup berättelse som går bortom skräckens yttre element. Regissören Tomas Alfredson har själv beskrivit filmen som mer av en kärlekshistoria än en skräckfilm, och det är just denna kombination av genrer som har gjort Låt den rätte komma in så framgångsrik.

Internationellt erkännande och hyllningar

Låt den rätte komma in blev snabbt en internationell succé och vann flera prestigefyllda priser, inklusive Nordic Council Film Prize och en British Independent Film Award för bästa utländska film. Den uppmärksammades på filmfestivaler världen över och fick höga betyg av både kritiker och publik.

I USA ledde filmens popularitet till en nyinspelning, Let Me In (2010), regisserad av Matt Reeves. Trots att den amerikanska versionen fick goda recensioner, har många kritiker och fans fortsatt att föredra originalet för dess unika ton och stämning, samt dess skildring av den svenska miljön.

Filmens estetik och atmosfär

En av de mest slående aspekterna av Låt den rätte komma in är filmens visuella stil och atmosfär. Genom att använda sig av långa tagningar, sparsamt ljus och kyliga färger, lyckas Tomas Alfredson skapa en nästan drömlik känsla som understryker både det magiska och det skrämmande i berättelsen. Den svenska vintern spelar också en central roll, med sitt tysta, snötäckta landskap som skapar en nästan kuslig känsla av isolering och stillhet.

En annan stark del av filmens atmosfär är dess ljudbild. Det är inte bara tystnaden i filmen som är talande – ljudet av Oskars hämndlystna fantasier, skärande skrik och det subtila ljudet av Elis rörelser förstärker skräckelementet och bygger en stark stämning som gör att filmen känns både otäck och poetisk på samma gång.

Låt den rätte komma in

Intressant fakta om Låt den rätte komma in

  • John Ajvide Lindqvist, som skrev romanen filmen är baserad på, skrev även manus till filmen. Det var hans första långfilmsmanus.
  • Filmen har blivit kultförklarad och fått internationella hyllningar för sin nytänkande skildring av vampyrtemat.
  • Lina Leandersson, som spelar Eli, dubbas i filmen av en äldre skådespelare för att ge karaktären en mer ålderslös och androgyn röst.
  • Låt den rätte komma in har även blivit en teaterpjäs och sattes upp på flera stora teatrar i Europa, inklusive på Royal Court Theatre i London.
  • Den amerikanska nyinspelningen, Let Me In, behöll mycket av originalets stil och tema men anpassade berättelsen till en amerikansk kontext.

Filmens påverkan

Låt den rätte komma in är en av de mest hyllade svenska filmerna på senare tid och har bidragit till att sätta Sverige på kartan som en skapare av högkvalitativ skräckfilm. Dess unika sätt att blanda skräck med känslomässigt djup har inspirerat många andra filmskapare, och filmen betraktas idag som en klassiker inom modern skräckfilm.

Den har även öppnat dörrar för mer genrefilm i Sverige, och visar att svensk film kan skapa berättelser som är både universella och djupt rotade i den svenska kulturen. Genom att ta vampyrmyten och anpassa den till en svensk kontext, lyckades filmen skapa något helt nytt och oväntat, och den fortsätter att påverka filmskapare världen över.

En film som övervinner fördomar

Trots att Låt den rätte komma in är en vampyrfilm, är den så mycket mer än bara en skräckfilm. Den handlar om mänskliga relationer, ensamhet och vad det innebär att vara utanför samhället. Genom sin emotionella tyngd och visuella skönhet har den lyckats övervinna genrefördomar och blivit en av de mest älskade svenska filmerna, inte bara inom skräck utan inom filmens värld som helhet.

Spel i filmer och tv-serier

BlåsningenSpel som poker och andra kasinospel förekommer i många klassiska filmer.  Många gånger presenteras de med mycket humor och med smarta vändningar, som till exempel i klassikern ”Blåsningen” från 1973. En film som fortfarande en av de allra bästa i den genren.

Filmer om casinospel har också ett annat vanligt drag, nämligen en duo i fokus. En äldre person som lär upp en yngre, men som också ofta har mer ädla syften än att bara vinna pengar, de vill ge igen på en skurk som både mördat och stulit. Spel är en tacksam ingrediens i en film eftersom det ger nervbitande spänning i sig själv! Att spela casino online har ju på senare år blivit en mycket populär sysselsättning som kan ses hos casinobonusutanomsättningskrav.se inte minst.

TV-serier

Spel förekommer också in i TV-serier med jämna mellanrum. Personer som där framställs som genier vinner eller kan vinna enorma summor genom sitt spelande i seriens värld. Exempel på det är Patrick Jane, huvudkaraktären i ”The Mentalist” och Spencer Reid, geniet i ”Criminal Minds”. Jane vinner stort i ett avsnitt och ger sina arbetskamrater dyra presenter. Den största delen av pengarna ger han dock bort till en kvinna som behöver dem till sjukvårdskostnader.

Det är inte heller ovanligt att den genialiske spelaren också framställs som en person utan girighet. Spencer Reid nämner att han är portad från flera olika kasinon, så vi kan därför gissa att han spelat till sig en hel del pengar. Inte heller han framställs någon gång som girig, även om samma generositet med pengar inte heller visas upp.

Se en riktigt bra film

När man man tittar på en bra och spännande spelfilm eller serie får man uppleva den kittlande känslan om en möjlig storvinst. Man introduceras till en tillvaro där allting kan hända och ditt liv kan förändras för alltid genom ett lyckosamt tärningskast eller en oddsbetting vinst.

Vad denna förändring sedan innebär är helt upp till dig. Det är därför inte utan att det rycker i spelfingrarna efter att ha sett en riktigt bra film!

Beck – Pojken i glaskulan

Beck - Pojken i glaskulanEn av bekvämligheterna med Beck-filmerna (i alla fall de som är gjorda på slutet av 90-talet och framåt) är dess lättsamma och lättsmälta handlingar och utförande. Dock blir ”Pojken i glaskulan” näst intill för lättsam. Filmen känns tunn och tom, enkel och mager. Förutsägbar. Underhållningshalten är låg. Hanns Zischler, som spelar Josef, känns irriterande dålig och drar ner filmen.

TITEL: Beck – Pojken i glaskulan
Regi: Daniel Lind Lagerlöf
I rollerna: Peter Haber
Mikael Persbrandt
Genre: Action/Thriller
Biopremiär: 2002-00-00

Näst intill för lättsam

Haber duger men överraskar knappast. Persbrandt överträffar inte sig själv, och karaktären Gunvald Larsson i sig känns i denna film inte alls lika perfekt i jämförelse med vad den är känd som. Regimässigt godkänd – så också filmen i sig. Det finns egentligen inget självklart att klaga på, men filmen håller helt enkelt inte högre nivå än en tvåpoängare. Filmen är inte sämst i serien. Dock inte speciellt långt ifrån.

Filmen har en grundläggande tanke som är rätt intressant, om en mördare som lägger skulden på en autistisk, oskyldig pojke som inte kan försvara sig. Tanken tappas dock bort bland alla sämre delar av filmen, främst skådespeleriet och berättandet.

”Pojken i glaskulan” är liksom samtliga Beck-filmer värda att visas på tv – men just denna bör aldrig uppvisas i annat sammanhang än just 21:00, en söndag mitt i ett regnigt oktober…

Beck – Sista vittnet

Beck - Sista vittnetTvå mördade kvinnor påträffas. Faktumet att båda kvinnorna har fått ansiktet bortbränt stärker teorin att en och samma gärningsman ligger bakom de brutala brotten.

TITEL: Beck – Sista vittnet
Regi: Harald Hamrell
I rollerna: Peter Haber
Mikael Persbrandt
Genre: Action/Thriller
Biopremiär: 2002-00-00

Snygg & underhållande

En kort tid efter att Beck och hans två kollegor Gunvald och Alice kopplats in i fallet upptäcks en detalj som leder till Lettland och bordellverksamheten där. Polisen kontaktar den lettiska polisen – och det visar sig att misstanken varit korrekt; kvinnorna är från Lettland.

Det hela leder Beck-gruppen till Stockholms allra smutsigaste industri, riskabla drag – och ett sista vittne.

”Sista vittnet” är en snyggt filmad och väldigt underhållande Beck-film. En av de bättre moderna Beck-filmerna över huvud taget, faktiskt. Även om skådespeleriet faktiskt har en del missar ibland, är manuset, regin och inte minst fotot värt att lägga in positiva kommentarer för. Miljöerna är också välgjorda vilket sätter plus även för scenografin.

Mikael Persbrandt och Thomas Hanzon är filmens räddare. Trots både bra manus och foto. Peter Haber är precis som i tidigare filmer mest mesig, deprimerande, överspelande, tråkig, gubbig och gammal.

För att lite kort sammanfatta läget: ”Beck – Sista vittnet” är en sevärd film med bra manus, bra regi, bra scenografi, och inte minst bra foto. Trots allt detta är det Persbrandt och Hanzon som räddar filmen och dess värde.

Berg-Ejvind och hans hustru

Berg-Ejvind och hans hustruTITEL: Berg-Ejvind och hans hustru
Regi: Victor Sjöström
I rollerna: Victor Sjöström
Genre: Drama
Biopremiär: 1918-00-00

Livet som förrymd fånge

Här är Victor Sjöströms historia och Berg-Ejvind – en förrymd fånges – tragiska historia. Efter att ha rymt från sitt hårda straff blir han under falsknamnet Kari anställd som som arbetare på gården hos en förmögen änka. De blir förälskade, och bestämmer sig för att tillsammans fly upp i bergen. Men ingen kan gömma sig i evighet…

Tekniskt sett är filmen nyskapande med färgfilter på filmrullen vilket förstärker känslan vid miljöbyte. I övrigt är filmen inte speciellt imponerande – mest långsam och händelselös – men blir mot slutet allt mer underhållande. Med tanke på filmens ålder är filmen rent ut sagt bra.

Skådespeleriet är godkänt, även om det skulle kunna förbättras en hel del. Samma sak gäller regin.

Trots att det finns mycket att klaga på håller ”Berg-Ejvind och hans hustru” (varför denna töntiga titel?) förvånansvärd hög klass. Sjöström som både regisserat och spelat huvudrollen i denna film lyckas bättre än väntat. Filmen går till historien – liksom Sjöström själv.

Bikini

BikiniTITEL: Bikini
Regi: Lasse Persson
I rollerna: (Info saknas)
Genre: Animation/Kortfilm
Biopremiär: 2004-00-00

En badstrand

Året är 1960.

Platsen är en badstrand.

Två glada tvillingar brukar cykla och ta sig ett morgondopp där, tillsammans med en kvinna. ”Bikini” är en tecknad musikal om en finnig yngling som är rädd för att komma ut…

Med ”Bikini” vill Lasse Persson, filmens skapare, framhöja transvestiter. Men under de 6 minuter filmen fortlöper lyckas Persson inte alls med sitt mål. Det hela mynnar ut i någon slags pro-transvestit-film. Dessutom känns filmen aningen nedtryckande på den feminina fronten.

Filmen känns inte alls vidare bra gjord. Känns snabb. Den visades på SVT nyligen – det var där jag såg den – under deras Kortfilmsmarathon. Bland alla fantastiska kortfilmer kändes denna minst fantastisk…